Wednesday, December 2, 2009

Tjetjener tar på sig tågattentat

AP meddelar att de tjetjenska rebellerna via webbsajten Kavkaz Center har tagit på sig ansvaret för fredagens sprängdåd mot ett snabbtåg mellan Moskva och Sankt Petersburg. Just nu kommer jag inte in på sajten (kanske är den utsatt för en rysk cyberattack?) men enligt AP-artikeln uppges terrordådet ha planerats och utförts på order av rebelledaren Dokka Umarov. Eller, som han kallas på sajten, "Emiren av Emiratet Kaukasien". 26 personer dog i attacken.

Som jag berättat tidigare använder Kavkaz Center en svensk server och har sedan några år även utgivarbevis från svenska Radio- och tv-verket. Det betyder att en förundersökning om eventuellt brottsligt innehåll på sajten måste initieras av Justitiekanslern. Förra gången jag skrev om detta funderade jag på om inte sajtens varning till bordeller, som följdes av en attack mot en sådan med elva dödsoffer, kunde utgöra lagbrott. Nu undrar jag förstås detsamma om dagens meddelande.

Kavkaz Center har varit drivande i en radikal islamisering av den tjetjenska motståndskampen. Sajten tillhör en falang som tidigare genomfört aktioner mot civila, men som efter sin ledare Sjamil Basajevs död 2006 i stort sett avstått från sådana. Samtidigt har man alltså under de senaste åren lyckats ta kommandot över rebellrörelsen. Nationella självständighetssträvanden har ersatts med en ideologi som liknar den globala Al Qaida-inspirerade jihadrörelsens.

Så kanske kan det vara mödan värt att JK nu sätter sig in i om Kavkaz Center bryter mot svensk lag eller inte. Att verkligen få tyst på sajten är nog omöjligt. Förutom den svenskregistrerade domänen kavkazcenter.com har den ett antal speglade versioner med andra suffix. De öppnas inte heller just nu men jag vill minnas att de är .info, .net och .org. Generellt är det nog inte heller en realistisk ambition att köra bort terrorister från internet. Men för den sakens skulle behöver de ju inte ges en fristad på svenska servrar.

Det är förstås fullt möjligt att tjetjenerna (och deras vapenbröder i angränsande ryska regioner) inte alls har något med attacken att göra, trots att Kavkaz Center påstår det. Efter en kraftverkskatastrof för några månader sedan publicerades också ett uttalande på Kavkaz Center om att Dokka Umarov låg bakom. Katastrofen framstod dock som en olycka, och uttalandet togs inte på allvar. Den här gången är det annorlunda. Få tror att det var en olycka som fick tåget att spåra ur. Och i dag ordnade maktpartiet Enade Ryssland enligt AP-artikeln demonstrationer i Sankt Petersburg med slagord som "Terrorister är inte människor" och "Hitta och förinta".

Med tanke på att den Moskvastödde tjetjenske presidenten Ramzan Kadyrov redan upprättat ett skräckvälde i Tjetjenien, så lär inte Kavkaz Centers uttalande göra situationen där lättare. Oavsett om uttalandet är sant eller inte.

16 comments:

  1. KalleDec 3, 2009 04:09 AM
    Det var intressant, inte heller jag kommer in på Kavkaz Center nu. I går gick det alldeles utmärkt. I övrigt är jag något överraskad över att TT citerar terroruttalandet in extenso.
    ReplyDelete
  2. KalleDec 3, 2009 04:21 AM
    Förresten, var slagordet verkligen "Terrorister är inte människor"? Kanske var det inte «Террористы - не люди», utan snarare «Террористы - нелюди»?

    Ordet definieras som följer i Ozjegov:
    Нелюди, -ей (прост.). Плохие, бессердечные люди, нехристи.

    Med andra ord, snarare "Terrorister är kräk" på svenska, om det var ett mellanslag där alltså.
    ReplyDelete
  3. TobiasDec 3, 2009 04:37 AM
    Ja, jag vet inte, jag utgick från den engelska AP-textens "Terrorists are not People". Demonstrationen uppgavs förresten ha 1500 deltagare, inte så jättemycket men kanske tillräckligt för att tolka in en betydelse i den.

    Redan i det tidigare rebelluttalandet om att man låg bakom kraftverkskatastrofen talades det, precis som denna gång, om att man nu riktar in sig mot ekonomiska mål. Till skillnad från exempelvis gisslantagningar på skolor och teatrar. Litet intressant, tycker jag.
    ReplyDelete
  4. KalleDec 3, 2009 04:57 AM
    Enligt Vesti var det 10 000 deltagare i den officiella demonstrationen i Moskva. Det står Террористы - не люди på skylten, så AP har rätt översättning. Men de som skrev skylten kanske inte vet hur нелюди stavas...
    ReplyDelete
  5. KalleDec 3, 2009 04:58 AM
    Observera att flera deltagare på bilden har pannband det står Enade Ryssland på. Ett högst officiellt ställningstagande, alltså.
    ReplyDelete
  6. TobiasDec 3, 2009 05:12 AM
    AP-artikeln hade inte fått med något om demonstrationen i Moskva, men även i Sankt Petersburg uppgavs det ju vara Enade Ryssland som ordnade demonstrationen. Om de dessutom använde samma slagord i Moskva så var det för det första nog inte felstavat, och för det andra helt säkert officiellt förankrat.
    ReplyDelete
  7. KalleDec 3, 2009 07:56 AM
    Det kan ju vara så att AP blandat ihop de två demonstrationerna.

    Här är en bra diskussion om det andra otäcka slagordet.
    ReplyDelete
  8. TobiasDec 4, 2009 05:12 PM
    Eller så var det två olika och jag läste artikeln för tidigt på dagen innan de fått kläm på det - det verkar mer rimligt tycker jag.

    I dag funkar kavkazcenter.com i alla fall. Jag blev helt paff när jag där såg en maffig hyllningsfilm till Dokka Umarov med finlandssvenska skådespelerskan Stina Ekblad i huvudrollen. Började till och med fundera på om Mikael Storsjö (sajtens uppbackare i Finland) kunde ha värvat henne till emiratets sak. Sedan förstod jag att det var en svensk reklamfilm för att betala tv-licens, där man själv på nätet kan lägga in ett foto på den som ska hyllas, som hade hittat dit.

    Reklambyrån har ett i sammanhanget litet märkligt namn, "DraftFCB", men det är en kul grej: http://www.tackfilm.se/
    ReplyDelete
  9. DavidDec 5, 2009 02:13 AM
    Vad har hänt med Mikael, förresten? Man har inte hört något från honom i flera månader nu.
    ReplyDelete
  10. TobiasDec 5, 2009 02:20 AM
    Ingen aning, brukar han synas någonstans? Nu är förreste Stina Ekblad-filmen om Umarov inte kvar längre. Den kanske inte var tillräckligt seriös för att vara med i jihad-sammanhang.
    ReplyDelete
  11. DavidDec 5, 2009 02:50 AM
    Jo, han brukade skriva artiklar för Finrosforum (www.finrosforum.fi) och skicka mail till Chechnya Shortlist (chechnya-sl).

    Men det uppstod ett problem:

    http://halldor2.blogspot.com/2009/09/finnish-businessman-suspected-of.html

    Jag vet inte vad som har hänt sen dess.
    ReplyDelete
  12. TobiasDec 5, 2009 03:16 AM
    Tack, intressant. Han har alltså hjälpt tjetjenska flyktingar att ta sig från Turkiet till Finland och fått problem med polisen på grund av detta. Den här kombinationen av solidaritet med utsatta människor och stöd till jihadism är inte helt lätt att förhålla sig till.
    ReplyDelete
  13. DavidDec 5, 2009 03:34 AM
    Ja, och så blev det den här artikeln, som orsakade en del protester:

    http://www.finrosforum.fi/?p=5284
    ReplyDelete
  14. TobiasDec 5, 2009 07:08 AM
    Jaså, Storsjö skrev alltså att bordellmorden kan ses som alternativ rättskipning. Det är ju precis vad jag själv sa i en diskussion under min förra text om Kavkaz Center:

    http://anteckningar.fragebyran.se/2009/09/kavkaz-center.html

    Till skillnad från Storsjö tycker jag alltså att Kavkaz Centers uppvigling till morden borde föranleda en undersökning om huruvida de brutit mot lagen. Men visst är det litet komplicerat när omoral (ryska staten) står mot förvriden moral (sharia). Pest eller kolera, liksom.
    ReplyDelete
  15. DavidDec 5, 2009 08:23 AM
    Se också:

    http://groups.yahoo.com/group/chechnya-sl/message/57803
    ReplyDelete
  16. TobiasDec 5, 2009 10:22 AM
    Jag förstår din inställning, denna förvridna moral är långt ifrån godtagbar. Men nog är dess utbredning i Norra Kaukasus ändå ett faktum?
    ReplyDelete